Ako predchádzať vypadávaniu vlasov

Ako predchádzať vypadávaniu vlasovVypadávanie vlasov môže mať rôzne príčiny vrátane nevhodnej stravy, nedostatku niektorých minerálov, užívania liekov, dlhodobého napätia či stresu, akútneho alebo chronického ochorenia, hormonálnych zmien v organizme a genetickej predispozície. Aj keď nie všetky faktory spôsobujúce vypadávanie vlasov môžeme mať vždy pod kontrolou, mali by sme sa sústrediť na tie faktory, ktoré ovplyvniť dokážeme. Platí to aj vtedy, keď príčinu vypadávania vlasov nepoznáme. Vždy je dôležité vytvoriť priaznivé podmienky v našom organizme, ktoré umožnia regeneráciu vlasových folikulov a rast zdravých vlasov.


1. Pravidelná dôkladná hygiena

Umývanie vlasov nám pomáha predchádzať vypadávaniu vlasov tým, že vlasy a pokožku hlavy si udržiavame čisté. Pokožka hlavy tak môže dýchať a taktiež eliminujeme riziko bakteriálnej alebo kvasinkovej infekcie pokožky.

Vlasy nie je potrebné umývať každý deň, pretože častým umývaním by sa mohol úplne odstrániť vlasový maz, ktorý v primeranej miere potrebujeme. Pri vlasovej hygiene je dôležité dôkladné očistenie a umytie pokožky hlavy a vlasov a ich dôsledné osušenie. Najzdravšie je vlasy nechať voľne osušiť a jemne prečesať mäkkou kefou na vlasy vyrobenou z prírodných vlákien.

Nepodceňujte lupiny, ktoré môžu byť príznakom príliš suchej pokožky alebo kvasinkovej infekcie. Na hydratáciu a zvláčnenie suchej pokožky a suchých vlasov sú vynikajúce rastlinné oleje ako arganový olej, avokádový olej alebo jojobový olej. Pre zastavenie tvorby lupín v dôsledku kvasinkovej infekcie si vo Vašej lekárni zaobstarajte šampón proti lupinám (napr. šampón Nodé DS+ alebo šampón Kertyol P.S.O.).

Ak máte nábeh na vypadávanie vlasov alebo sa Vám liečbou podarilo vypadávanie vlasov zastaviť pre vlasovú hygienu používajte bio šampón so zložkami podporujúcimi regeneráciu pokožky hlavy, stimuláciu rastu vlasov a regeneráciu vlasových folikulov. Šampón by mal ideálne obsahovať vysoký podiel Saw Palmetto extraktu ako najsilnejšieho prírodného DHT inhibítora (napr. šampón Saw Palmetto Forte).


2. Kontrola a prevencia vypadávania vlasov

Cieľom kontrolovania vlasov je včas zachytiť varovné signály alopécie. Vždy je väčšia šanca na úspech liečby, keď sa alopécia alebo chorobný stav pokožky podchytí včas.

Raz za mesiac si spočítajte koľko vlasov Vám za deň vypadlo. Stačí, keď spočítate vlasy vypadnuté pri umývaní. Po umytí a dôkladnom osušení vlasov si pozorne skontrolujte pokožku hlavy.

Najprv si pokožku skontrolujte vizuálne. Na prezretie zadnej časti hlavy použite dve zrkadlá. V jednotlivých oblastiach hlavy (v oblasti kútov, ofiny, temena, vertexu, za ušami) si všímajte ako sa vyvíja:

  • vlasová línia
  • hustota vlasov
  • tvorba lupín
  • produkcia vlasového mazu
  • tvorba vyrážok alebo pľuzgierikov
  • začervenanie pokožky
  • ranky alebo krvácanie pokožky
  • iné zmeny štruktúry pokožky (jazvy, zhrubnutie)

Potom si pokožku skontrolujte hmatom. Bruškami prstov si jemne prechádzajte po pokožke pomedzi vlasy a vnímajte:

  • citlivosť pokožky na dotyk
  • svrbenie, pálenie alebo bolesť
  • nerovnosti pokožky (hrčky, vystúpenia)

Včasným objavením niektorých príznakom môžeme ihneď reagovať na zmeny, ktoré by postupom času mohli negatívne ovplyvniť rast vlasov alebo zdravie pokožky hlavy.

Ak Vám už v minulosti vlasy nadmerne vypadávali, ale momentálne je situácia stabilná, nemusíte čakať kým sa vypadávanie vlasov znova spustí, ale môžete preventívne zasiahnuť. Vhodný prostriedok prevencie voľte podľa typu alopécie. Pri androgénovej alebo hormonálne podmienenej alopécii použite vlasové vitamíny, šampón s DHT inhibítorom alebo laserový biostimulátor.


3. Citlivá úprava vlasov

Keďže vysoká teplota oslabuje vlasové proteíny, snažte sa obmedziť používanie kuliem, fénov s horúcim vzduchom a žehličiek na vlasy. Časté vystavovanie vlasov a pokožky hlavy silnému zahrievaniu môže viesť k lámavosti a krehkosti vlasov a časom k vypadávaniu vlasov.

Vyhýbajte sa trvalej ondulácii vlasov (tzv. trvalá), ktorá pozostáva z chemického vyrovnávania alebo natáčania vlasov. Počas trvalej ondulácie dochádza k rozrušeniu vnútorných väzieb vlasov a ich preusporiadaniu v novom tvare vlasov. Týmto spôsobom sa vlasy oslabujú a strácajú lesk.

Nepoužívajte klasické farby na vlasy, chemikálie ani bielidlo na vlasy. Ich časté používanie škodí vlasom aj pokožke hlavy. Vlasy si nefarbite častejšie ako raz za 6-8 týždňov. Alternatívou farieb na vlasy je prírodné farbivo henna, základom ktorého je výťažok z listov rastliny henna biela (Lawsonia inermis). Odfarbenie vlasov odstraňuje prirodzený pigment, keď sa do vlasovej kutikuly dostanú chemikálie bielidla. Mení sa tak štruktúra vlasov, čím sa vlasy oslabujú a sú náchylné na poškodenie.


4. Zistenie vedľajších účinkov liekov

Lieky sú vyvinuté tak, aby odstránili primárny zdravotný problém pacienta. Avšak, lieky niekedy vedia vyvolať rad nežiadúcich vedľajších účinkov. Mnohé bežne predpisované lieky môžu spôsobiť dočasné vypadávanie vlasov, spustiť mužské či ženské vypadávanie vlasov alebo dokonca spôsobiť trvalú stratu vlasov. Váš ošetrujúci lekár Vám nemusí spomenúť všetky vedľajšie účinky lieku, ktorý Vám predpisuje a tak je na Vás, aby ste si podrobne preštudovali príbalový leták, kde sú tieto informácie uvedené. Viac informácií o danom lieku Vám na požiadanie poskytne lekárnik.

Vypadávanie vlasov ako vedľajší účinok sa často vyskytuje u nasledujúcich typov liekov: antikoagulanciá (znižujúce krvnú zrážavosť), antimykotiká (proti hubovitým mikroorganizmom plesniam a kvasinkám), cytostatiká (zabraňujú rastu rakovinových buniek) a nesteroidové protizápalové lieky (NSAID).

Vedľajší účinok vypadávania vlasov sa najčastejšie vyskytuje pri liekoch na nasledujúce zdravotné problémy: akné, vysoký cholesterol, depresia, obezita, glaukóm (zelený zákal), dna (lámka), vysoký krvný tlak, hormonálne ochorenia, artritída, ochorenia štítnej žľazy, vredy.

Keď Vám Váš ošetrujúci lekár predpíše liek alebo odporučí určitý voľnopredajný liek, spýtajte sa na najčastejšie vedľajšie účinky lieku, prípadne sa priamo spýtajte, či daný liek neovplyvňuje rast vlasov alebo nevyvoláva vypadávanie vlasov. Pokiaľ tomu tak je, spýtajte sa na rovnako účinný alternatívny liek.


5. Odbúranie stresu

Stres môže vyvolať celé množstvo fyzických symptómov ako nevoľnosť, nespavosť, nadmerné potenie, hnačky, tlaky na hrudi a nadmerné vypadávanie vlasov. Pri strese alebo dlhodobej úzkosti vlasy vypadávajú rovnomerne po celom povrchu hlavy, čo má za následok celkovú stratu hustoty vlasov. Po odbúraní stresu však všetky vlasy opäť dorastú.

Nebezpečný je dlhodobý stres, ktorý prerastie do každodennej úzkosti a nepoľavujúceho napätia. Ako prvé sa snažte identifikovať hlavnú príčinu stresu alebo úzkosti. Môže to byť prílišné pracovné nasadenie, požiadavky nadriadeného, šibeničné termíny projektov, neriešené vzťahy s partnerom alebo v rodine, susedské vzťahy, psychické trápenie nad finančnou situáciou alebo zdravotným stavom.

Po zistení príčiny stresu sa pokúste o aktívne riešenie situácie. Pokiaľ opakované štandardné riešenie neprinieslo požadovaný efekt, odhodlajte sa k radikálnejšiemu kroku. Počas dňa si vždy vyhraďte chvíľu pre seba, kedy jednoducho vypnete a uvoľníte sa. Aj keď v dnešnej dobe asi nie je možné žiť úplne bez stresu, pomôže Vám to k postupnému dosiahnutiu psychickej pohody.


6. Zdravá životospráva

Potrava, ktorú počas dňa prijímame významne ovplyvňuje naše celkové zdravie a teda aj zdravie našich vlasov. Organizmus, ktorému je dopriate dostatočné množstvo mikroživín aj makroživín je skôr schopný produkovať pevné a zdravé vlasy ako podvýživený organizmus. Pre zastavenie vypadávania vlasov je dôležitý príjem železa, rastlinných alebo živočíšnych bielkovín, vitamínu C, omega-3 mastných kyselín, biotínu.

Pravidelná vyvážená zdravá strava bohatá na čerstvé ovocie a zeleninu Vám zabezpečí dostatočný kalorický príjem a tiež dostatočný príjem vitamínov, minerálov, stopových prvkov a esenciálnych aminokyselín. Všetky tieto látky telo potrebuje pre svoje správne fungovanie, prekonávanie únavy a ochorení, regeneráciu a rast vlasov.

Súčasťou zdravej životosprávy je aj zdravý životný štýl, hlavne dostatok spánku, pravidelný pohyb, minimalizovanie stresových faktorov, obmedzenie alkoholu a fajčenia. Počas spánku sa telo regeneruje a s ním sa regenerujú aj vlasové folikuly. Pohybom dochádza k prekrveniu organizmu, čím sa dostatočne prekrvuje aj pokožka hlavy a v nej uložené vlasové folikuly. Keď je telo v pokoji a nie je sústavne otravované škodlivinami dokáže optimálne fungovať a zabezpečiť si riadny chod fyziologických funkcií.

Leave a Reply