Vypadávanie vlasov po prekonaní ochorenia COVID-19

Vypadávanie vlasov po Covide

Niekoľko týždňov po úspešnom prekonaní ochorenia Covid-19 sa môžu u pacientov objaviť nepríjemné zdravotné komplikácie. Najčastejšie sú to horúčky, bolesti brucha, zvracanie, hnačka, vyrážky a vyčerpanosť. Vírus SARS-CoV-2 napáda nielen dýchacie cesty a pľúca, ale aj srdce, pečeň a iné orgány. U vyliečených pacientov sa tak môže objaviť fibróza pľúc, zástava srdca, zlyhanie obličiek, neurologické problémy alebo diabetes.

Začínajú sa tiež množiť prípady pacientov, u ktorých sa po prekonaní Covidu objavilo nadmerné vypadávanie vlasov alebo ochlpenia v dobe rekonvalescencie. Po prekonaní infekcie zaznamená zvýšené vypadávanie vlasov 70 až 80 percent pacientov, tvrdí dermatologička Stuti Shukla, na základe svojich skúseností. Tento typ vypadávania vlasov je známy ako telogénové effluvium a zvyčajne trvá 2 až 4 mesiace, kým úplne odozneje. Prejavuje sa rozsiahlym vypadávaním vlasov v priebehu niekoľkých týždňov až mesiacov od prekonania infekcie. Vlasy vypadávajú v celých prameňoch a dochádza k výraznému preriedeniu vlasovej línie. Primárnou príčinou vzniku telogénového effluvia je stres.

Ochorenie Covid-19 vyvoláva množstvo akútneho stresu, ktorý vyústi do výraznej straty vlasov. Vlasový cyklus má zvyčajne niekoľko fáz. Keď organizmus prechádza stresovou záťažovou situáciou (napr. prekonáva závažné ochorenie), vlasové folikuly sa vo väčšom počte ako obvykle dostanú do oddychovej (telogénovej) fázy, v ktorej zotrvajú 2 až 3 mesiace a potom vlasy z pokožky uvoľňujú. Tento stav môže trvať až 4 mesiace po odoznení stresovej situácie. Vlasové folikuly potom opäť nastúpia do rastovej (anagénovej) fázy a vlasy začnú rásť. Všetky vlasy vypadané vplyvom telogénového effluvia by mali dorásť do stavu ako pred ochorením (hustota, hrúbka, kvalita).

Pre urýchlenie regenerácie vlasových folikulov a stimuláciu rastu vlasov dermatologička odporúča nasledovné body:

  • zdravá vyvážená strava bohatá na bielkoviny a mikroživiny. Strava by mala obsahovať čo najviac živín v prirodzenej podobe. Na tento účel je ideálne čerstvé ovocie a čerstvé ovocné šťavy a tiež zeleninové šaláty. Kvalitné zdroje bielkovín sú najmä vajcia, kuracie alebo hovädzie mäso, strukoviny, orechy. Priemyselne spracované potraviny a polotovary často obsahujú chemické aditíva, ktoré organizmus zaťažujú.
  • pohyb a cvičenie na čerstvom vzduchu. Cvičenie pomáha cirkulácii krvi v organizme a zlepšuje celkovú fyzickú kondíciu. Pri cvičení sa tvoria hormóny šťastia – endorfíny, ktoré pomáhajú pri odbúravaní stresu a tiež pri raste vlasov.
  • multivitamínové a multiminerálové doplnky výživy. Doplnky výživy obsahujúce vitamíny, minerály, aminokyseliny a antioxidanty je vhodné užívať bezprostredne po prekonaní vírusovej infekcie, kedy je organizmus oslabený.
  • stimulačné prípravky pre rast vlasov. Rast vlasov je možné dodatočne stimulovať užívaním alebo aplikáciou rastlinných prípravkov na báze Saw Palmetto extraktu, aloe vera, ginka, rumančeka, jojoby. Najvhodnejšie sú prírodné bio prípravky so šetrným zložením bez zbytočných chemických aditív.

Ak u Vás strata vlasov vplyvom prekonania ochorenia Covid-19 pretrváva dlhšie ako 5 mesiacov, navštívte svojho dermatológa.

Leave a Reply